SORU:
Cünüp bir kimse nasıl gusül abdesti alır?
CEVAP:
Gusül almanın, vacip ve müstehap olmak üzere iki şekli vardır. Vacip, kişinin bedeninin tamamını Allah Teâlâ'nın “Cünüp olduğunuz takdirde temizlenin” ayeti uyarınca su ile yıkamasıdır.
Bir kişi vücudunu gusül niyetiyle hangi şekilde yıkarsa yıkasın, böylece vacib olan gusül abdestini almış olur. Mazmaza (ağıza su vermek) ve istinşakın (buruna su çekmek) buna dahil olduğu malumdur çünkü burun ve ağız iç organlar hükmünde değil, dış organlar hükmündedir. Bu sebeple Allah rasûlü -sallallahu aleyhi ve sellem- abdest alırken mazmaza ve istinşak yapıyordu. Bu Yüce Allah’ın “Yüzlerinizi yıkayın” ayetinin tefsiridir. Hasılı vacip olan gusül abdesti, insanın istinşak ve mazmaza yaparak tüm bedenini bir kere yıkaması ile gerçekleşmiş olur.
Müstehab olan şekli ise; avret mahalli güzelce temizlenir, sonrasında namaz abdesti gibi abdest alınır. Mazmaza ve istinşaktan sonra yüz yıkanır, eller dirseklere kadar yıkanır; baş ve kulak mesh edildikten sonra ayaklar yıkanır. Ardından saçlar gür ise saç köklerine ulaşana kadar başa üç kez bolca su dökülür ve bedenin geri kalanı yıkanır. Bu şekil, Ayşe -radiyallahu anha’nın- peygamberimizden naklettiği rivayette geldiği gusül şeklidir. Meymune -radiyallahu anha’nın- naklettiği rivayette ise birtakım farklılıklar bulunmaktadır. Kişi, avret mahallini temizler ve bundan sonra elini temizlemek için yere yahut duvara iki veya üç kere ellerini sürterek temizler. Ardından abdest almaya başlayarak mazmaza ve istinşak yapar, yüzünü, ellerini dirseklerine kadar yıkar ve başını tamamen yıkar. Ayaklarını yıkamaz. Ardından su ile bedeninin geri kalan yerlerini yıkar. En son olarak ayaklarını başka bir yerde yıkar. Bu gusül şekli müminlerin annesi Meymune -radiyallahu anha- ‘dan gelen rivayette bulunmaktadır. Kişi için en güzeli iki gusül şeklini, bazen Aişe -radiyallahu anha’dan gelen bazen de Meymune -radiyallahu anha’dan gelen şekliyle yapmasıdır. Böylece kişi iki sünneti de ihya etmiş olur. Eğer kişi bu iki gusül şeklinden sadece birini biliyorsa onu sürekli yapmasında bir beis ve sakınca yoktur.
SORU:
Cünüp olan kimse, gusül aldıktan sonra namaz için abdest almalı mıdır?
CEVAP:
Hayır, gerekmez.
SORU:
Kişi gusül esnasında avret mahallini tutarsa ne yapması gerekir?
CEVAP:
Gusül esnasında avret mahallini tutarsa o zaman abdest alması gerekir. Alacağı abdestin cünüp sebebiyle aldığı gusül ile bir alakası yoktur. Cinsel organı ellemek abdesti bozduğu için almıştır. Cinsel organa dokunmanın abdesti bozması konusunda ilim ehlinin farklı görüşleri vardır. Biz burada abdestin bozulması görüşüne göre böyle söyledik.
(Bkz; https://bit.ly/3wrD4Ot)